עבור לתוכן
  • חדשות

    Ubisoft הפיטורים, והשפעות הסביבה הרעילה על החברה

    פרשיות ההטרדות המיניות והפיטורים שמרעידות את החברה

    אין גיימר שלא מכיר את Ubisoft, החברה שנמצאת בשוק משנת 1986 ואחראית על כמה מהכותרים המפורסמים בהיסטוריית הגיימינג. Assassin’s Creed, Watch Dogs ו-Far Cry הם רק חלק מהשמות עליהם אחראית החברה והפכו למותגי ענק בשנים האחרונות. במהלך החודש האחרון, החברה עוברת את אחד המשברים הגדולים בהיסטוריה שלה. ואת אחת השערוריות הגדולות שידעה תעשיית הגיימינג אי פעם. איך זה ישפיע על ענקית הגיימינג?

    UBI.thumb.jpg.4de3af195603fa83d17f1709ebde1e31.jpg

    Ubisoft מנוהלת לאורך כל שנות הפעילות שלה על ידי חמישה אחים מבית משפחת גילמונט, שהיום מחזיקים ב-21% ממניות החברה ובחמישה מושבים בדירקטוריון, והאח האמצעי, איב גילמוט, משמש כמנכ"ל החברה.  ולאחר שנים של ניהול החברה ביד רמה, חשיפות חדשות ערערו את הסדר בקרב המנהלים הבכירים של החברה.

    האשמות רבות צפו במהלך החודש האחרון לגבי התנהלות מינית בלתי הולמת שמושתתת עמוק בשורשי העבודה היום-יומית בחברה. בחודש האחרון, מספר לא מבוטל של אנשים הצהירו על תרבות של הטרדות מיניות ויחס מיני משפיל, זאת כחלק מתנועת #MeToo רחבה יותר שהחלה לחשוף מקרים נוספים בתעשיית הגיימינג. מעבר להיותה של Ubisoft אחד השמות הפופולריים ביותר בקרב מתלוננים ומתלוננות, נאמר שגם התלונות שהתקבלו ישירות בחברה, זכו ברוב המקרים להתעלמות במקרה הרע, ועונשים מינימליים במקרה הטוב.

    התלונות שהגיעו לראשי משאבי האנוש בענקית הגיימינג הפריזאית, כללו טווח רחב של התנהגות מינית בלתי הולמת שנעה מאווירה מטרידה בסביבת העבודה בעיקר כלפי נשים, ותיארו את משרדי ההנהלה בפריז כ-"Frat House". הערות גזעניות ומיזוגניות היו כחלק משגרת היום במשרדים, ומנהלים בכירים לקחו חלק פעיל בשיח הפוגעני הזה. ואם זה לא מספיק, גם נגיעות בעלות אופי מיני ללא הסכמה ושיח מיני בסביבת העבודה, היו דבר שנשים במשרדי החברה סבלו ממנו באופן בלתי פוסק. כשהחברה כן לקחה את צד הקורבן, היא הדיחה את מנהל המתלוננת, וזיכו אותה בגיפט קארד.

    image.png.b596890dc17eac919a178d68741b1835.png
    (איב גילמוט)
    המנכ"ל אותו הזכרנו קודם, איב גילמוט, הבטיח לעובדי החברה שיהיו שינויים עמוקים ונרחבים, כדי להבטיח שיסתיימו המקרים האלו. אחד הצעדים הגדולים ביותר שנלקחו, חוץ מפיטורי ראש האולפן הקנדי ומנהל משאבי האנוש של כלל החברה. זה הפיטורים של מנהל הקריאייטיב הבכיר – סרג' האסקוט.

    מי הוא סרג' האסקוט? אחד החברים הקרובים של איב גילמוט. והאדם שעד פיטוריו, היה ככל הנראה האיש החזק ביותר בחברה, חוץ ממשפחת גילמונט. והפיטורים שלו הם ביג דיל לחברה.
    יוביסופט, בהיותה חברה שמנוהלת על ידי משפחה, קיבלה צביון משפחתי, מה שעודד הרבה עובדים להיות חלק מהמעגל הזה. כך שנוצר מצב שככל שאדם יותר קרוב ל-"צלחת", כך הוא יותר חסין. סידני פיטזפאטריק, שעבדה ביח"צ של החברה מ-2005 ועד 2009 אמרה "הם ילדי הזהב, לא משנה מה הם יעשו, בלתי אפשר לגעת בהם".

    image.png.3b52aa3ca95e3f08c2f1121460762369.png

    סרג' האסקוט, מתואר בכתבה של ג'ייסון שרייר בבלומברג כאחת הדמויות הכי רעילות שניתן לשים בעמדת כוח. הוא תמיד דאג שנשים יהיו כפופות לו, והקיף את עצמו בגברים שהואשמו לא פעם בהתנהגות בלתי הולמת כלפי המין השני. האסקוט הועסק בחברה בשנת 1988, אותה שנה בה איב מונה למנכ"ל, והתחיל את תפקידו כבודק משחקים בעקבות מודעה שמצא בעיתון. עם התקדמותו בהיררכיה, עזר האסקוט להקים את מחלקת העריכה של החברה, שבעצם מפקחת על כל משחק שהחברה הוציאה. בהמשך, בתפקידו כראש מחלקת הקריאייטיב, הוא פיקח על פיתוח כל המשחקים הגדולים של החברה. והייתה לו היכולת הבלעדית לבטל או לאשר משחקים ולשנות משחקים כמה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה. זאת במסגרת מפגשי פיתוח שקורים מספר פעמים לאורך הפרויקטים.


    במפגשים האלו, האסקוט מתואר כאדם מוחצן וחסר סבלנות. במהלך הצגות משחקים, היה נוהג לדפוק את ראשו בשולחן כדי להראות על כך שהוא משועמם או לא שמח מהמוצר, והיה נוהג לנהום כמו חיה במהלך הצגות או סתם בהליכה במסדרון. פעם אחת, כשאישה בכירה בחברה הציגה בפניו ובפני שאר הבכירים משחק במשרדי החברה והייתה צריכה לצאת לרגע להתפנות. האסקוט פתח סרטון יוטיוב שמתאר אקטים מיניים עם אישה בשם זהה לזה של הבכירה. היא הייתה האישה היחידה באותה פגישה. שלוש נשים שונות שעבדו ב-Ubisfot אמרו שהוזהרו לא לצאת לשתות עם האסקוט והצוות שלו, והוא נהג לארח ישיבות עסקים במועדוני חשפנות, נשים שלא היו מגיעות ל-"ישיבות" האלו ספגו פגיעות בקריירה שלהן כתוצאה מכך, ומי שכן נהגו להגיע לפגישות מועדוני החשפנות, קודמו במהרה.


    זה לא מפתיע אף אחד מעובדי החברה, ההתנהגות של האסקוט הייתה ידועה לעובדים בחברה כבר שנים, אומרים עשרה אנשים שעבדו ב-Ubisoft. והוא נהג כדרך קבע לומר אמרות בעלות אופי מיני ולהכריח את הכפופות לו לצרוך אלכוהול באופן בלתי סביר, באחת הפעמים, אף נתן לעובד עוגת מריחואנה בלי ידיעתו.
    כל דיווח על האסקוט למשאבי אנוש לא נענה, שכן הוא היה בלתי פגיע. כך שמי שסבלו מההתנהגות הזאת אולצו לחיות איתה, או למצוא עבודה אחרת.


    image.png.a40d53fe57bb1b7ce34aef2e538128b5.png
    (תמונה: Ubisoft, Youtube, מקסים בלאנד)

    גם חניכיו של האסקוט, היו יחסית בלתי פגיעים והתנהגו באופן משפיל כלפי נשים בחברה. מקסים בלאנד לדוגמה, מנהל האולפן בטורונטו. נהג לגעת בנשים העובדות באולפן באופן לא הולם, טוענים שני עובדים שעבדו בחברה. ומוקדם יותר השנה נחשף בקוטואקו נחשף כי הוא הואשם בחניקת עובדת במהלך מסיבת חברה.

    טומי פראנסואה, וותיק בחברה ואחד מחבריו הקרובים של האסקוט הואשם בכך שהיה מפלרטט עם הכפופות לו, התבדח בבדיחות הומופוביות ונהג לעסות עובדות ללא הסכמה במהלך העבודה, אומרים עשרה אנשים שהיו עדים להתנהגות שלו. עובדת אחת הייתה קורבן מתמשך להטרדות של פרנסואה, הוא שלח לה הודעות בעלות אופן מיני ואף סרטונים פורנוגרפיים, והזמין אותה לצאת לא פחות מארבע פעמים, כשהוא הרבה מעליה בהיררכיה. היא דיווחה על כל המקרים האלו למחלקת משאבי האנוש, שהודיעו לה שעליה לעבור לעבוד בחברה במדינה אחרת, זה מה שהיא עשתה, רק כדי לשמוע שהיא לא תוכל להיות מפיקה, כי היא אישה.

    image.png.ee98bdafd1f3bc5fcd29c223100e5a5a.png
    (תמונה: Variety, Youtube)

    האם ההתנהגות הרעילה של האסקוט תורגמה למשחקים? בטח שכן.
    סדרת Assassin’s Creed, שמובלת על ידי פרוטגוניסט זכר כבר שנים, היא ה-"קורבן" המפורסם ביותר של השקפת חייו המיזוגנית של האסקוט. ב-2014, אחד ממנהלי הקריאייטיב של Assassin’s Creed Unity אמר שלא יתנו לשחקנים לשחק דמות אישה, בגלל שמדובר ב: "המון עבודה נוספת, כמו להוסיף בגדי נשים לדמות ואנימציות נוספות". במשחק הבא בסדרה Assassin’s Creed Syndicate, כבר ניתן היה לשחק גם דמות אישה. אך דיווחים מספרים שבתסריט המקורי והראשוני, לג'ייקוב (הפרוטגוניסט) ואיבי (הפרוטגוניסטית) היו תפקידים שווים. אך בסוף, ג'ייקוב זכה לרוב זמן המסך.

    ב-Assassin’s Creed Origins, הרעיון הראשוני היה שבאייק ייפצע באופן משמעותי או ייהרג בתחילת המשחק, ואז להכניס את השחקן לנעלי איה, אשתו. כך מדווחים שניים שעבדו על המשחק. אך התפקיד של איה הלך וקטן לאורך הפיתוח, בעוד התפקיד של באייק גדל, ככל הנראה, בעקבות השפעת האסקוט.

    image.png.eef60739905a5fcd8a3bc0ba6075a64c.png

    אפילו ב-Assassin’s Creed Odyssey, בו יש לשחקן בחירה אם להיכנס לנעליה של קסנדרה, או של אחיה אלכסיוס. הרעיון המקורי היה בכלל שקסנדרה תהיה הדמות היחידה בה ניתן לשחק. אך לפי ארבעה אנשים שעבדו על המשחק, הם קיבלו הוראה מלמעלה שזו לא אופציה. כל השינויים האלו, הם הדרך הכי טובה להציג את התרבות המיזוגנית המושתתת עמוק בחברה. והטענה של האסקוט ו/או צוות השיווק של Ubisoft היא שפרוטגוניסטית אישה לא תמכור. מה שבטח לא נכון, לנוכח ההצלחה של משחקים כמו Tomb Raider, Horizon: Zero Dawn ו-The Last Of Us: Part 2.

    האסקוט לא השפיע רק על מין הדמויות. אם שיחקתם ביותר ממשחק אחד של החברה, אתם בטח יודעים שהכל מרגיש מאוד מאוד דומה, עולם פתוח שלעתים מרגיש כמו רשימת קניות יותר מאשר משימות בעלות משמעות, ובכלל – מתודיקה מאוד ברורה שחוזרת על עצמה בכל משחק מחדש. זאת משום שהמפתחים אולצו לעשות פשרות שימנעו משינויים כפויים מבית האסקוט. שלא הסתיר את אי אהדתו כלפי סיפורים לינאריים וקטעים סינמטיים. הכותבים היו חייבים למצוא דרכים לשמר את עניינו של סרג' וזה לעתים קרובות היה קשור בדמות ראשית גברית מאצ'ואיסטית וחזקה.

    המתודיקה אותו הזכרנו מקודם, הקנתה למשחקיה של Ubisoft מוניטין של חברה שמוציאה משחקי עולם פתוח עצומים, אך מאוד רדודים. הרבה "תודות" להאסקוט, האיש שהתווה את הדרך של החברה בשנים האחרונות בכל הקשור לקריאייטיב. הנוסחה הזאת הפסיקה לעבוד ב-2019, כש-The Division 2 לא הצליח להגיע ליעד המכירות שלו למרות אהדת המבקרים. ו-Ghost Recon Breakpoint שפשוט כשל בכל דרך אפשרית. כך שבסוף שנת 2019, המניה של Ubisoft הפסידה כ-40% מערכה. מה שהוביל לשינוי של מחלקת העריכה, וגרמה לקידום של שבעה אנשים שהפכו לסגניו של האסקוט, ביניהם בלאנד ופרנסואה, מבין שבעה אנשים שקודמו לתפקיד הבכיר הזה, לא הייתה אישה אחת.

    image.png.e88d81465bf3578e1d42219617647786.png

    חלק מהסיפורים האלו הגיעו לסיומם ב-12 ביולי כש-Ubisoft פיטרה את האסקוט, ראש מחלקת משאבי אנוש ויאניס מאלאט, ראש Ubisoft  קנדה. ב-3 באוגוסט, Ubisoft פיטרה את טומי פרנסואה. חודש לכן, מקסים בלאנד "התפטר" מתפקידו לאחר הדיווים אותם הזכרנו קודם.

    העובדים ב-Ubisoft מסרבים להאמין שלאחר גל הפיטורים האחרון יקרו השינויים הכה נדרשים בתרבות העבודה הרעילה באולפני ומשרדי החברה, אך זה ללא ספק פתח לאופטימיות זהירה. גם בשינוי הכה נדרש במתודיקה המתיישנת במשחקיה של Ubisoft. וגם בשינוי החשוב יותר – שבתקווה, יאפשר לנשות ואנשי Ubisoft לעבוד בסביבה נקייה מעברייני מין והטרדות מיניות, ומלאה בפרוטגוניסטיות ושוויון בין המינים.

    ספיר אברהמי

    תחביבים: גיימינג, המסך הקטן והגדול והנחיית פודקאסט ההיאבקות "יאללה מכות"
    המוטו שלי לחיים: We must revolve around all life, not just the sun and ourselves.

    הודעה פרטית כתבות שכתבתי

    עדיין לא נוספו תגובות.



    התחבר או הרשם על מנת להגיב.

    עליך להיות משתמש רשום על מנת להגיב

    צור חשבון

    צור חשבון חדש בקהילה בקלי קלות.

    רישום חשבון חדש

    התחבר

    משתמש קיים? התחבר.

    התחבר עכשיו

×
×
  • צור חדש...